Alumne - page 47

119
6. Mecanismes
+
www
8.
COIXINETS I RODAMENTS
En la bicicleta tenim diversos eixos que han de girar a l’interior d’un altre
element. L’eix del pedal en el quadre o la potència en el tub de direcció en
són dos. Sabries dir com s’uneixen per evitar un fregament excessiu? Com
s’anomena aqueixa peça d’unió? Què passaria si no existira? Debateu les
respostes a classe.
La peça en la qual descansa l’eix per girar en un mecanisme s’anomena coixinet.
Una altra de les funcions que té és la de mantenir l’eix al seu lloc i impedir que es
desplace.
❚❚
Coixinet de lliscament o de fricció.
Consta únicament de dos anells: un que
va unit al suport i un altre, a l’eix. Per a evitar un fregament excessiu es fabriquen
amb materials lliscants i solen tenir sistemes de lubricació. L’avantatge que tenen
és que són molt silenciosos, i el desavantatge és que no suporten grans velocitats
de gir, ja que es calfarien massa.
❚❚
Coixinets antifricció o rodaments.
S’utilitzen en la major part d’elements gira-
toris de qualsevol màquina per a evitar el fregament dels eixos que giren amb el
suport corresponent. Redueixen el contacte entre els anells de subjecció.
❚❚
Els coixinets són els ele-
ments sobre els quals des-
cansen els arbres i els eixos
de transmissió. Es classifi-
quen en dos grups: coixinets
de fricció i rodaments.
❚❚
La roda lliure és un meca-
nisme capaç de girar lliure-
ment en un sentit i engranar i
transmetre el moviment en el
sentit contrari.
Idees clares
Consten de quatre elements:
❚❚
Anell exterior
que va unit al sistema de suport, quadre, barra de direcció, etc.
❚❚
Anell interior
que va unit a l’eix que gira, al pedal o a la tija de direcció.
❚❚
Elements rodadors
intermedis, boles, corrons, etc.
❚❚
Gàbia
que subjecta les boles i els corrons entre els dos eixos
9.
RODA LLIURE
Les primeres bicicletes tenien l’eix directament unit als plats. Açò implicava que,
quan es pedalejava cap enrere, la bicicleta es desplaçava en aqueixa direcció, i que
els pedals es movien sempre al compàs de la roda. Així, en les costeres cap avall
calia soltar els peus o pedalejar a la mateixa velocitat de la roda.
Per a solucionar aquest inconvenient es va inventar la roda lliure, formada per un
pinyó amb molls, boles i rebaixos en els quals s’encaixen aquestes boles, i que
únicament s’acobla i transmet el gir quan es pedaleja cap endavant. També evita la
transmissió del gir de la roda als pedals.
Aplicacions:
roda de darrere de les bicicletes i motor d’arrancada d’automòbils,
entre d’altres.
El pinyó lliure
És un tipus especial d’unió que
uneix les característiques d’un
coixinet de boles i d’un cadell.
41
En quin sentit deuen gi-
rar acoblats els anells ex-
terior i interior? En quin
sentit de gir de l’anell exterior
l’anell interior s’independitza
i no gira amb aquest?
Rodaments de cilindres i de boles.
1...,37,38,39,40,41,42,43,44,45,46 48,49,50,51,52,53,54,55,56
Powered by FlippingBook