110
6
17
Observa el tren d’en-gra-
natges i descriu com es mou,
el sentit i la velocitat de cada
un respecte al que inicia el
moviment. A quina velocitat
deu anar cada engranatge si
el primer, que és motor, gira
a 60 rpm?
3.3.
Trens de corrioles o engranatges
Observa aquesta imatge i descriu com funciona el mecanisme. La segona
roda deu anar a més o a menys velocitat que la primera? I la tercera res-
pecte a la segona? I la quarta respecte a la tercera? Es tracta d’un sistema
reductor o multiplicador de la velocitat? Comenta les teues respostes amb
la resta de la classe.
La
relació de transmissió
entre la primera roda i l’última és el resultat de
multiplicar entre si les relacions de transmissió del primer parell de rodes i
del segon.
N
1
D
2
·
D
4
N
4
=
D
1
·
D
3
On
N
és la velocitat i
D
el diàmetre.
La mateixa relació es compleix si utilitzem els radis (
r
), les circumferències o
el nombre de dents (
Z
) dels engranatges.
Tren d’engranatges
Observa que hi ha dos parells
d’engranatges que transmeten
el gir, 1-2, 3-4, mentre que els dos
intermedis, 2-3, estan acoblats
al mateix eix i giren alhora.
Aplicacions:
en màquines eina,
robòtica, en la caixa de canvis
dels vehicles i en alguns dels
electrodomèstics (batedora,
espremedora, liquadora…).
Permet grans reduccions o
augments de la velocitat de gir
sense haver d’utilitzar rodes o
engranatges de molt de diàmetre.
1
2 3
4
16
Compta el nombre de dents dels plats i pinyons de la teua bicicleta, i troba
la relació de transmissió de velocitats de cada combinació possible de plats
i pinyons. Completa aquesta taula:
Pinyó 1 Pinyó 2 Pinyó 3 Pinyó 4 Pinyó 5 Pinyó 6 Pinyó 7
Plat 1
...
...
...
...
...
...
...
Plat 2
...
...
...
...
...
...
...
Plat 3
...
...
...
...
...
...
...
Si tinguérem més parells de rodes en el sistema, caldria continuar multiplicant les
relacions de cada parell pel següent.
Un tren de corrioles consta de diverses parelles de corrioles encaixades en les quals
les intermèdies giren alhora. D’una manera similar, podem definir també un tren
d’engranatges, que en aquest cas estarà format per engranatges o rodes. Per a
saber com funcionen i quines relacions de transmissió hi ha entre els elements del
tren, l’analitzarem pas a pas:
❚❚
La roda 1 transmet el gir a la 2, que, com que és més menuda, gira més ràpida-
ment, en proporció
D
1
/D
2
.
❚❚
La roda 2 està directament connectada a la 3, de manera que ambdues giren
alhora i a la mateixa velocitat.
❚❚
La roda 3 transmet moviment a la 4, que, com que té la meitat de la mida que la
3, farà el doble de voltes.
Així, per cada volta de la roda motriu, la roda 2 en farà una i mitja; la 3, també una
i mitja, ja que està acoblada al mateix eix; i la 4, el doble de voltes que la 3, açò és,
1,5 x 2 = 3 voltes.
D
1
= 24 mm
D
2
= 16 mm
D
4
= 16 mm
D
3
= 32 mm