Professor - page 8

100
La novel·la del segle
XV
En la U
NITAT
19 es continua l’estudi de la producció literària del nostre segle d’or, iniciat en la U
NITAT
18 amb
la poesia d’aquesta centúria. Dedicada a la novel·la del segle
XV
, encara l’anàlisi de dues obres fonamentals
de la literatura catalana medieval, que renovaran profundament el gènere novel·lístic:
Curial e Güelfa
i
Tirant
lo Blanc.
Aquest estudi s’inicia amb la caracterització d’aquestes obres enfront dels llibres de cavalleria: es destaca el
caràcter versemblant i l’absència d’elements meravellosos que presenten. A continuació s’ofereix una síntesi
de l’estructura argumental i dels personatges principals de cadascuna, i també una introducció a les seues
característiques més rellevants. Aquests continguts permetran comprendre millor els fragments d’ambdues
obres que s’ofereixen per a l’anàlisi i conduiran a l’elaboració d’un comentari d’un passatge del
Tirant
i d’un
treball de creació sobre el protagonista de la novel·la.
A partir de l’enfocament descrit en la introducció, el plantejament de la U
NITAT
19 contribueix al fet que
els alumnes desenvolupen les competències que es remarquen en aquesta graella, amb relació als objectius
didàctics que es persegueixen.
La U
NITAT
19 ofereix recursos didàctics diversos per atendre la diversitat d’interessos de l’alumnat, tant
en format imprés com digital (vídeos, àudios…), que permeten una aproximació més profunda al sentit i la
transcendència del
Curial
i el
Tirant
.
Per a fer front a la diversitat relacionada amb els diferents ritmes d’aprenentatge, s’ofereixen, igualment,
materials en format imprimible i multimèdia que permeten abordar el reforç i l’ampliació dels continguts i les
destreses assolides.
Els documents i les activitats d’ampliació permeten aprofundir aspectes relacionats amb el context en què es
produeixen les novel·les objecte d’estudi, amb autors i obres la influència dels quals en aquestes és evident,
i amb la valoració de l’originalitat del
Tirant
.
De la seua banda, el reforç se centra en la lectura i l’anàlisi d’altres fragments significatius de
Tirant lo Blanc,
a més dels que s’ofereixen en el
Llibre de l’alumne,
de manera que es puga aprofundir en la pluralitat de
lectures pròpia d’aquesta novel·la.
19
Competències clau Objectius didàctics
Comunicació lingüística.
(CL)
Competència digital. (CD)
Aprendre a aprendre. (CAA)
Competències socials
i cíviques. (CSC)
Sentit d’iniciativa i esperit
emprenedor. (SIEE)
Consciència i expressions
culturals. (CEC)
1.
Comprendre, extraure informació i interpretar textos orals i escrits, reconeixent la intenció de l’emissor, discriminant
la informació rellevant i identificant els trets propis de la tipologia i el gènere.
2.
Planificar i elaborar textos escrits de caràcter acadèmic sobre un tema relacionat amb la literatura, documentant-se a partir
de fonts impreses i digitals, aportant-hi un judici personal i argumentant amb rigor.
3.
Relacionar el context històric, social i cultural de l’edat mitjana amb els trets més rellevants de les novel·les cavalleresques.
4.
Conéixer les obres més importants de la prosa catalana medieval i valorar l’evolució i la renovació del gènere que suposen.
5.
Llegir, analitzar i comentar una selecció representativa de fragments del Curial i del Tirant identificant-ne els trets temàtics
i formals més característics.
6.
Establir relacions entre Curial e Güelfa i Tirant lo Blanc i identificar les diferències i les similituds entre ambdues obres.
7.
Fer-se una opinió crítica de les obres treballades i saber-la exposar per escrit.
Programació d’aula
Introducció
Desenvolupament
de competències
Atenció a
la diversitat
1,2,3,4,5,6,7 9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,...58
Powered by FlippingBook