La novel·la del segle
XV
104
Unitat 19. La novel·la del segle
XV
Abans d’abordar l’estudi dels continguts de la unitat, es pot uti-
litzar el
vídeo
Joanot i Tirant, lletres i batalles
com a introducció
inicial. Les
activitats de diagnòstic
que porta associades tenen
com a objectiu despertar l’interés dels alumnes per la novel·la de
Joanot Martorell.
També es pot visualitzar en classe el
material audiovisual
relacio-
nat amb l’espai digital de la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes
dedicat a Joanot Martorell i la seua novel·la
Tirant lo Blanc,
acces-
sible a través de l’enllaç següent:
.
A més, o com a alternativa als documents anteriors, es pot ac-
cedir als
audiovisuals
presents en el portal temàtic sobre Joanot
Martorell i
Tirant lo Blanc
de la Biblioteca Virtual Joan Lluís Vives:
.
El professor disposa també d’una
presentació
dels continguts
de la unitat que li facilitarà les explicacions i li permetrà situar els
alumnes davant dels principals conceptes d’aquesta.
CONTINGUTS ASSOCIATS
❚
Vídeo i activitats de diagnòstic:
Joanot i Tirant, lletres
i batalles
(fragment)
❚
Presentació de la unitat:
La novel·la del segle
XV
1.
La novel·la cavalleresca
(pàgina 234)
Per a situar el
Curial e Güelfa
i el
Tirant lo Blanc
en el seu
context
literari i social,
el professor pot recomanar l’ús del
document
de reforç sobre la cavalleria i els cavallers; del deManuel Llanas sobre
la novel·la cavalleresca i també la pàgina dedicada a
La matèria
de Bretanya: Chrétien de Troyes.
Igualment, es pot llegir el fragment que s’hi reprodueix del
Qui-
xot,
en què Cervantes escriu el seu conegut elogi del
Tirant,
per
a introduir als alumnes algunes de les característiques principals
de la novel·la de Martorell: diferències respecte dels llibres de ca-
valleries, personatges principals i alguns incidents de l’argument.
CONTINGUTS ASSOCIATS
❚
Documents:
La cavalleria i els cavallers
La novel·la cavalleresca
La matèria de Bretanya: Chrétien de Troyes
2.
Models literaris del
Curial
i del
Tirant
(pàgina 235)
L’epígraf dedicat als models literaris del
Curial
i del
Tirant
pot servir
per a recapitular i recordar continguts de la U
NITAT
14, dedicada
a les cròniques, ja que el
Curial
i el
Tirant
prenen com a model
literari la
Crònica
de Bernat Desclot i la de Ramon Muntaner,
respectivament.
3.
Curial e Güelfa
(pàgines 235-236)
Els continguts dedicats al
Curial e Güelfa
s’han de treballar en
relació estreta amb els fragments seleccionats d’aquesta novel·la
que es reprodueixen en TEXTOS MEDIEVALS
.
Aquestes pàgines es
poden llegir prèviament en veu alta, a classe, perquè els alumnes
puguen comprendre millor els fragments de la novel·la i fer les
activitats de comprensió i comentari que les acompanyen.
Per a aclarir la informació, es poden utilitzar els
documents
sobre
Boccaccio, Virgili i Ovidi, autors que van influir en el
Curial.
CONTINGUTS ASSOCIATS
❚
Documents:
Boccaccio
Virgili
Ovidi
4.
Tirant lo Blanc
(pàgines 237-239)
En encetar l’estudi del
Tirant
farem servir el mateix procediment
que amb el
Curial:
relacionar el contingut expositiu sobre la no-
vel·la amb els fragments seleccionats en les pàgines de TEXTOS
MEDIEVALS.
D’altra banda, els fragments de l’obra que es proposen com a
reforç
poden ajudar perquè els alumnes tinguen una idea més
integral de la novel·la de Martorell. Així, el fragment en què Tirant
lluita contra un gos alà és representatiu de la primera part: mostra
Tirant en un combat individual d’acord amb el ritual del torneig
cavalleresc.
Les lectures que es reprodueixen en el
Llibre de l’alumne
per-
tanyen totes a la tercera part de la novel·la i reflecteixen les intri-
gues amoroses de Tirant i Carmesina, Diafebus i Estefania, amb la
col·laboració de la donzella Plaerdemavida.
Altrament, el text de reforç sobre els amors d’Hipòlit amb l’empe-
radriu ajuda a completar el joc de parelles amoroses del
Tirant;
el
fragment en què Tirant veu per primera vegada Carmesina mos-
tra que l’enamorament de Tirant és la conseqüència d’una atrac-
ció purament física; el capítol en què Plaerdemavida posa Tirant al
llit de la princesa pot servir per a reforçar dos temes fonamentals:
la psicologia de Tirant i el paper de l’erotisme en la novel·la.
L’activitat d’
ampliació
que reprodueix un
vídeo
en què Mario
Vargas Llosa comenta algunes de les característiques principals del
Tirant lo Blanc
es pot utilitzar per a contrastar el seu punt de vista
amb l’experiència dels alumnes a l’hora de llegir l’obra.
CONTINGUTS ASSOCIATS
❚
Text i activitats de reforç:
Tirant combat contra un gos alà
Tirant veu Carmesina per primera vegada
Els amors d’Hipòlit i l’emperadriu
Com Plaerdemavida posà a Tirant en lo llit de la Princesa
❚
Ampliació (enllaç web):
Conferència de Mario Vargas Llosa
sobre
Tirant lo Blanc
Suggeriments didàctics