105
La novel·la del segle
XV
TEXTOS MEDIEVALS.
Curial e Güelfa
(pàgina 240)
Els fragments del
Curial e Güelfa
que es proposen poden ser es-
coltats, de manera que, alhora que la lectura, es treballe la com-
prensió oral dels textos.
I a l’hora d’analitzar els fragments, es pot utilitzar un procediment
que pot donar un bon rendiment: la comparació d’alguns dels
textos de les lectures. Així, es pot comparar el fragment
Güelfa
descobreix el seu amor a Curial
amb
Tirant declara el seu amor
a Carmesina.
Aquesta comparació pot ajudar a il·lustrar algunes
de les diferències i de les semblances principals entre el
Curial
i el
Tirant
.
CONTINGUTS ASSOCIATS
❚
Àudios:
Enamorament de Güelfa
Güelfa afavoreix Curial en secret
Güelfa descobreix el seu amor a Curial
TEXTOS MEDIEVALS.
Tirant lo Blanc (I)
(pàgina 241)
Com s’esdevé amb la lectura dels textos del
Curial,
els que es pro-
posen del
Tirant
poden escoltar-se per a exercitar la comprensió
oral.
Com a complement, per a ampliar les audicions, es pot anar a
la
fonoteca
del portal temàtic sobre Joanot Martorell i el
Tirant
de la Biblioteca Virtual Joan Lluís Vives
/
lev1b1906), on s’ofereixen locutats diversos fragments de la
novel·la.
CONTINGUTS ASSOCIATS
❚
Àudio:
Tirant declara el seu amor a Carmesina
TEXTOS MEDIEVALS.
Tirant lo Blanc (II)
(pàgines 242-243)
Els fragments de
Les
bodes sordes
al castell de Malveí
i
El somni
de Plaerdemavida
que s’ofereixen en aquestes pàgines permeten
exemplificar i comentar la modernitat narrativa d’algunes caracte-
rístiques del
Tirant,
com ara la utilització de dos narradors i d’una
el·lipsi narrativa.
TEXTOS MEDIEVALS.
Tirant lo Blanc (III)
(pàgines 244-245)
El fragment del
Tirant
en què l’heroi declara el seu amor a Car-
mesina amb l’ajuda d’un espill, el podem comparar amb
L’engany
de la Viuda Reposada,
en què la Viuda es val d’un espill per enga-
nyar Tirant. A més, es pot llegir el comentari sobre aquest episodi
publicat en el blog de
La serp blanca
amb el títol d’
El joc d’espills
del Tirant.
El mateix objecte —l’espill— acompleix dues funcions
radicalment diferents en un text i en l’altre: expressar un senti-
ment sincer (en el primer) o enganyar (en el segon). Així, algunes
de les activitats que acompanyen el fragment
L’engany de la Viu-
da Reposada
estan dedicades a treballar aquest paral·lelisme.
Pel que fa al fragment en què Tirant declara el seu amor amb l’aju-
da d’un espill, ens pot servir perquè els alumnes reflexionen so-
bre la complexitat —ambigüitat i contradiccions— del personatge
principal: molt valent en la guerra i molt tímid amb les dones.
CONTINGUTS ASSOCIATS
❚
Ampliació (enllaç web):
La serp blanca
(
El joc d’espills del
Tirant
)
APUNTS BÀSICS.
La novel·la del segle
XV
(pàgina 246)
La pàgina d’APUNTS BÀSICS, que va acompanyada d’un
àudio,
té la funció de facilitar l’assimilació per l’alumne dels continguts
tractats al llarg de la unitat. El mateix objectiu té la
pàgina
de
repàs.
CONTINGUTS ASSOCIATS
❚
Àudio:
Resum de la U
NITAT
19. La novel·la del segle
XV
❚
Activitats de repàs.
La novel·la del segle
XV
COMENTARI DE TEXT.
Tirant lo Blanc
(pàgina 247)
La U
NITAT
19, com la resta de les unitats d’Educació literària, es tan-
ca amb una proposta de COMENTARI DE TEXT literari, en aquest
cas una mostra dels episodis bèl·lics de
Tirant lo Blanc.
L’alumne pot fer el comentari a partir del model proposat en la
U
NITAT
13 per a l’anàlisi de textos narratius. A partir d’aquest mo-
del, i seguint les activitats proposades en aquesta pàgina, farà el
comentari guiat, al qual pot aportar elements personals.
CONTINGUTS ASSOCIATS
❚
Comentari de text resolt
Tasca final
(pàgina 247)
Després de la realització del comentari, es proposa la redacció
d’un text descriptiu sobre l’heroi Tirant lo Blanc, a partir dels frag-
ments llegits de l’obra, amb la intenció que l’alumne aprenga a
contrastar la informació de textos diversos i siga capaç de plas-
mar-la en un escrit coherent, de manera que així es fomenta el seu
aprenentatge autònom.
La intenció d’aquesta tasca és que l’alumne relacione uns deter-
minats elements temàtics de fragments significatius d’una obra
i es forme una imatge pròpia del personatge.
Com en la resta de les unitats, el professor disposa d’un conjunt
d’eines d’avaluació que li permetran establir en quina mesura
s’han assolit els estàndards d’aprenentatge establits en la
programació.
CONTINGUTS ASSOCIATS
❚
Avaluació de la unitat