Alumne - page 31

103
6. Mecanismes
+
www
1
Descriu la utilitat dels
mecanismes de les fotogra-
fies i identifica-hi la força
motriu, els mecanismes que
hi intervenen i els elements
receptors.
2
Fes un dibuix esquemàtic de cada un dels mecanismes que s’enumeren en
la classificació. Si no en coneixes algun, busca informació a Internet o en
una enciclopèdia.
1.2.
Classificació dels mecanismes
Podem classificar els mecanismes segons la funció que tinguen:
Transmissió
de moviment
Transmissió lineal
❚❚
Palanca
❚❚
Corriola
❚❚
Palanquí
Transmissió de gir
❚❚
Rodes de fricció
❚❚
Transmissió per corretja
❚❚
Engranatges
❚❚
Transmissió per cadena
Transformació
de moviment
Circular-lineal
❚❚
Roda
❚❚
Pinyó-cremallera
❚❚
Caragol-femella
❚❚
Manovella-torn
Circular-lineal
alternatiu
❚❚
Biela-manovella
❚❚
Cigonyal
❚❚
Lleva
❚❚
Excèntrica
Acumulació
d’energia
Absorció / Dissipació
❚❚
Molls
Unió
Acoblament
❚❚
Embragatges
Subjecció
❚❚
Coixinets
Control
del moviment
Sentit
❚❚
Cadell
❚❚
Roda lliure
Velocitat
❚❚
Frens
1.3.
Conservació de l’energia i el treball
en els mecanismes
Debat amb els teus companys. Són els mecanismes tan beneficiosos? Podem
multiplicar la nostra força amb els mecanismes, sense més ni més? Hi ha una
màquina capaç de moure’s eternament per si mateixa?
Encara que semble que alguns mecanismes multipliquen la nostra força, en realitat
no hi ha cap màquina capaç de crear energia per si mateixa. Tots els mecanismes,
per complexos que siguen, obtenen al final el mateix treball que es fa sobre aquests,
incloses les pèrdues per fricció, calor, etc.
Quan augmentem la nostra força és a costa de disminuir el moviment d’eixida i a la
inversa; d’aquesta manera, el treball i l’energia es conserven. Tot i no ser màgics, els
mecanismes ens permeten o faciliten la realització de moltes tasques.
❚❚
Els mecanismes són ele-
ments destinats a transme-
tre i transformar forces i mo-
viments des d’un element
motor (un motor) a un ele-
ment receptor.
❚❚
Els mecanismes es poden
classificar segons la funció
que tinguen: transmetre,
transformar, controlar el mo-
viment, acumular energia o
unir elements.
Idees clares
1...,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30 32,33,34,35,36,37,38,39,40,41,...56
Powered by FlippingBook