Alumne - page 36

108
6
3.
TRANSMISSIÓ DE GIR
Enumereu tres diferències bàsiques entre la bicicleta del marge i l’actual.
Observeu on es produeix la força motriu, comproveu quina roda es mou
finalment i compareu la mida de les rodes. Quin element permet aquesta
evolució? Quines dues funcions té? Debateu les respostes a classe.
Amb el sistema de transmissió de la bicicleta actual aconseguim portar el gir del
pedal a la roda de darrere i augmentar la velocitat de gir d’aquesta roda respecte
del ritme de pedaleig segons ens convinga.
Els sistemes de transmissió de gir posen en contacte dos elements que giren. Aquests
mecanismes tenen dues finalitats: portar el gir a un punt distant del lloc en què es
produeix la força motriu i canviar la velocitat final de gir del sistema. Per a aconseguir
aquest últim objectiu, ambdós elements han de tenir una mida diferent.
Aquestes funcions es poden dur a terme amb elements distints: rodes de fricció,
engranatges, corrioles amb corretja, pinyons i cadenes, etc.
Rodes de fricció
Corrioles amb corretja
Engranatges
Pinyons i cadena
Les primeres bicicletes s’impulsaven
pedalejant directament sobre la roda
de davant. Aquesta roda havia de
ser molt gran per a desenvolupar
una bona velocitat, i això resultava
incòmode i perillós.
13
Completa en el teu quadern aquestes frases amb les paraules: engranatges,
corretja, cadena, corrioles.
a)
Els ____ són més fiables que les ____ perquè no poden patinar.
b)
Si volem portar un gir lluny del lloc on es produeix, hem d’utilitzar una
____ o una ____ entre els elements que giren.
14
Enumera tres màquines concretes que utilitzen corretges i corrioles, i tres
més que utilitzen engranatges o pinyons. Pensa en cada cas per què és
més apropiat un sistema que un altre.
Les relacions de velocitat es mantenen en tots aquests mecanismes. Les diferències
entre els mecanismes es basen en la precisió, la capacitat d’arrossegament sense
patinar, el preu i el manteniment. La corretja s’utilitzarà quan s’haja de portar el gir
a un punt allunyat d’on es produeix; i els engranatges i les cadenes, quan es neces-
site precisió o bé la transmissió d’una força més gran, ja que no patinen.
Aplicacions:
les corrioles de fricció es fan servir en joguets, aparells electrònics
amb moviment, corrons en cintes transportadores industrials, llavadores, etc. Els
engranatges i les cadenes s’utilitzen en rellotges, automòbils, electrodomèstics…
1...,26,27,28,29,30,31,32,33,34,35 37,38,39,40,41,42,43,44,45,46,...56
Powered by FlippingBook